Diana 2 - biegunowa prędkości i osiągi szybowca
Na doskonałe osiągi Diany 2 ma wpływ kilka czynników. Szybowiec jest zbudowany z bardzo lekkich i wytrzymałych materiałów węglowo-aramidowo-epoksydowych.
Masa całkowita pustego szybowca bez balastu wodnego wynosi około 185kg.
Sam balast może ważyć do 250kg w samych skrzydłach.
Diana 2 może latać z najbardziej zróżnicowanym obciążeniem powierzchni skrzydła ze wszystkich istniejących szybowców w klasie 15-metrowej (28-58 kg/m²)
Specyficzna, leżąca pozycja pilota w kabinie pozwoliła na zmniejszenie średnicy kadłuba na całej jego długości. Takie rozwiązanie pozwoliło osiągnąć znaczne zmniejszenie oporów kadłuba.
Ogromny wpływ na osiągi szybowca ma jego unikatowe skrzydło zaprojektowane przez Profesora Kubryńskiego, którego waga wynosi zaledwie 46 kg bez balastu. Doskonałość Diany 2 przekracza 50:1 co daje ogromne możliwości w lataniu przelotowym.
Doskonale opracowane klapolotki pozwalają na bardzo szybkie manewrowanie szybowcem.
To zaledwie kilka czynników sprawiających, że Diana 2 jest jednym z najlepszych szybowców na świecie w klasie 15 metrowej. Więcej szczegółów można znaleźć w opracowaniu Profesora Kubryńskiego tutaj.


Nowa Generacja
Firma Avionic wznawiając produkcję SZD-56-2 rozpoczęła Nową Generację szybowców Diana 2.
Priorytet to udoskonalenie istniejących rozwiązań w celu zwiększenia
komfortu lotu i osiągów szybowca.
Poniżej lista początkowych modyfikacji:
* Redukcja hałasu przy dużych prędkościach lotu.
* Podnoszona tablica przyrządów ułatwiająca zajęcie miejsca w kabinie.
* Zwiększenie kąta otwarcia owiewki.
* Dodatkowa, zewnętrzna antena znacząco zwiększająca zasięg radia.
* Nowa pozycja mocowania baterii, ułatwiająca dostęp.
* Modyfikacja wlewów balastu ułatwiająca obsługę.
* Poprawienie działania trymera.
* Wygodniejsze i bardziej ergonomiczne siedzisko pilota, nowe oparcia i podłokietniki.
* Skórzane wykończenia wnętrza kabiny w dowolnym kolorze.
Charakterystyczne dla Diany 2
Podłużny kokpit posiada dużą, uchylaną do przodu owiewkę, która jest wykonana tak, aby pomieścić wyższych pilotów. Wzrost 190m lub więcej to nie problem po dokonaniu niezbędnych regulacji siedzenia, położenie zagłówka i pedałów steru kierunku.
Odchylana tablica przyrządów w szybowcach „Nowej Generacji” Diana 2 sprawia,
że zajęcie miejsca i wygodne siedzenie w kokpicie jest łatwiejsze niż dotychczas.
Pomimo niemalże leżącej pozycji widoczność z kokpitu jest doskonała, a holówka jest wyraźnie widoczna nad tablicą przyrządów.
Co naprawdę wyróżnia ten szybowiec, to jego unikalne skrzydło o obciążeniu powierzchni 28-58 kg / m², które zapewnia wyjątkowy rozkład ciśnień na swojej powierzchni, co z koleji sprawia, że Diana 2 jest wiodącą konstrukcją w klasie szybowców 15-metrowych.


Diana 2 - Achievements
20 Gold medals
10 Silver
3 Bronze
2005 – Janusz Centka wins the silver medal in 13th European Gliding Championships in Rayskala – Finland
2005 – Janusz Centka wins the silver medal in 30th Open Class Polish Nationals in Leszno – Poland
2005 – Sebastian Kawa wins the gold medal in 1st Gliding Races Championships in Saint Auban – France
2006 – Janusz Centka wins the gold medal in 31st Open Class Polish Nationals in Leszno – Poland
2006 – Janusz Centka wins the gold medal in 29th World Gliding Championships in Eskilstuna – Sweden
2007 – Janusz Centka wins the gold medal in 14th European Gliding Championships in Issoudun – France
2007 – Karol Staryszak wins the silver medal in 14th European Gliding Championships in Issoudun – France
2007 – Tomasz Krok wins the silver medal in 1st Polish 15m Class Championship 2007 Leszno – Poland
2007 – Sebastian Kawa wins the gold medal in 1st Polish 15m Class Championship 2007 Leszno – Poland
2007 – Sebastian Kawa wins the gold medal in 2nd FAI World Grand Prix Gliding at Omarama – New Zealand
2008 – Janusz Centka wins the silver medal in 30th World Gliding Championships in Luesse – Germany
2009 – Thomas Gostner wins the gold medal in Chilean National in Santiago – Chile
2009 – Sebastian Kawa wins the gold medal in 3rd World Air Games in Turin – Italy
2009 – Thomas Gostner wins the gold medal in 15 Italian Nationals – Italy
2009 – Stefano Ghiorzo wins the silver medal in 15 Italian Nationals – Italy
2009 – Sebastian Kawa wins the gold medal in Pribina Cup, Nitra – Slovakia
2009 – Lukasz Wojcik wins the silver medal in Pribina Cup, Nitra – Slovakia
2009 – Sebastian Kawa wins the bronze medal in 7th Andes Open Soaring Championship
2009 – Thomas Gostner wins the gold medal in Campeonato Nacional Chileno in Santiago – Chile
2010 – Sebastian Kawa wins the gold medal in 3rd World Sailplane Grand Prix Final in Santiago – Chile
2010 – Thomas Gostner wins the bronze medal in 3rd World Sailplane Grand Prix Final in Santiago – Chile
2012 – Sebastian Kawa wins the gold medal in 32nd World Gliding Championships in Uvalde – USA
2014 – Sebastian Kawa wins silver medal in 5th World Championship Races Gliding at Sisteron – France
2014 – Sebastian Kawa wins the gold medal in 33rd World Gliding Championships in Leszno – Poland
2016 – Jerzy Zieba wins the silver medal in FAI Sailplane Grand Prix USA in Ionia – USA
2017 – Lukasz Grabowski wins the bronze medal in 34th FAI World Gliding Championships in Benalla – Australia
2017 – Sebastian Kawa wins the gold medal in 34th FAI World Gliding Championships in Benalla – Australia
2017 – Lukasz Grabowski wins the gold medal in 7th Polish 15m Class Championships in Kielce – Poland
2018 – Lukasz Grabowski wins the gold medal in Ostrow Glide, Polish Nationals 15m - Poland
2018 – Lukasz Grabowski wins the silver medal in 35th FAI WGC in Ostrow - Poland
2019 – Sebastian Kawa wins the gold medal in Previdza, European Gliding Championships 15m - Czech Republic
2020 – Sebastian Kawa wins the gold medal in Ostrow Glide, Polish Nationals 15m – Poland
2020 – Matthew Scutter wins the gold medal in Großrückerswalde, E2GLIDE - Germany












DIANA 2 - GALLERY

FES jest innowacyjnym napędem elektrycznym stosowanym w szybownictwie.
Opracowany i produkowany przez LZ Design.
Wydajnosc szybowca DIANA 2 FES dla masy 360kg
operujacego z jednostka napedowa FES
Moc silnika 26kW
Srednica smigla 1m
Maksymalne wznoszenie 1.7 m/s
Wysokosc przelotowa 1300m
Zasieg 100km
Dlugosc rozbiegu okolo 200m
Maksymalne zaladowanie 110kg
Maksymalny czas pracy silnika na predkosci 100km/h okolo 60 minut.
Wydajnosc szybowca DIANA 3 FES dla masy ...kg
operujacego z jednostka napedowa FES
Moc silnika ...kW
Srednica smigla ...m
Maksymalne wznoszenie ... m/s
Wysokosc przelotowa ....m
Zasieg ....km
Dlugosc rozbiegu okolo ....m
Maksymalne zaladowanie ....kg
Maksymalny czas pracy silnika na predkosci ....km/h okolo .... minut.